Blue hour

Het is verbijsterend hoe fris het eind der tijden ruikt hoe groen de ondergang is het is of de klap de natuur heeft bewaard blauw strekt zich naar alle kanten uitwe houden ons stil in mij groeit onrusteen lichaam dat in beweging wil komen… In een tijd waarin de wereld soms in brand lijkt te

De steen in mijn mond

‘En vannacht is het oorlog geworden…Ging helemaal vanzelf…Hoefden we niks voor te doen…Hoefden we niks voor te kunnen…Dat deden de Duitsers voor onsgratis en voor niks…’Ze is een meisje als ze de oorlog ingaat…Ze is geen meisje meer als ze de oorlog weer uitloopt…Ondertussen is ze veel te snel volwassen geworden… De steen in mijn

Blind

Een vader en een dochter leven al jaren met elkaar in onmin. Hij is een trotse bejaarde met een groot ego en woont in een afgesloten en beveiligde enclave waar mensen zoals hij – wit, succesvol en ooit invloedrijk – zich hebben teruggetrokken in reactie op de veranderde samenleving.  Zij heeft die samenleving omarmd en mede vormgegeven. Zij wijst alles

SMART

Herfst. De zon laag.Prachtig gouden strijklichtje op het landschap.Lange schaduwen, verkleurde bomen. Een plààtje.Geen tegenliggers.Vrijwel geen zijwegen… en alles is geoogst,dus je ziet van mijlen ver wat er aan komt.Ga je een beetje ontspannen achter je dashboard… Over de voorstelling In een scherpe en aangrijpende, maar ook humorvolle tekst belicht meesterverteller Peter De Graef het

Everybody Happy!?

“Geluk is niet iets dat gezocht en gevonden moet worden in een wereld van dingen, of nagestreefd en veroverd in het sociale veld, nee, het is iets dat we kunnen genereren. In ons eigen binnenste.” Everybody Happy!? is een peertje van 100 watt dat kort oplicht in een donkere kamer. Amper een flits. Maar de vragen

MATZER over de Vloer

StopcontactEr is niet veel meer nodig dan een stopcontact en een paar vierkante meter. MATZER over de vloer is een unieke belevenis, omdat de voorstelling op elke plek weer anders tot zijn recht komt. Ontroerend en humoristisch theater van hoogstaand niveau. Theater dat je (bijna) aan kunt raken. Ook zijn deze voorstellingen uiteraard te boeken door theaters.

111

Twee broers. Eén vader.Een opdracht. Een test. Een kans. 111 maakt deel uit van MATZER over de vloer; een groeiende collectie korte voorstellingen, welke zijn geschikt voor velerlei locaties en gelegenheden. Iedere voorstelling past zowel in een ruime gangkast als in een theaterzaal en kan in het Nederlands of in het Engels worden gespeeld.

Straf

Straf maakt deel uit van MATZER over de vloer een groeiende collectie korte voorstellingen, welke zijn geschikt voor velerlei locaties en gelegenheden. Iedere voorstelling past zowel in een ruime gangkast als in een theaterzaal en kan in het Nederlands of in het Engels worden gespeeld.

Augustus

Augustus maakt deel uit van MATZER over de vloer; een groeiende collectie korte voorstellingen, welke zijn geschikt voor velerlei locaties en gelegenheden. Iedere voorstelling past zowel in een ruime gangkast als in een theaterzaal en kan in het Nederlands of in het Engels worden gespeeld.

De rode schoentjes

Ik haal mijn rode schoentjes uit mijn rugzak en begin te dansen.Voor het eerst in mijn leven op echte muziek, op echte schoenen dans ik.Ik voel de muziek in mijn lichaam, mijn buik, mijn borst, uitschieten naar mijn armen en benen, maar het is niet hetzelfde. Ik zweef, ik vlieg, maar ik word niet diep

Lui

Ik weet niet hoe dat zit met kinderen.Wat ze in je leven komen doen.Ik weet überhaupt niet hoe dingen zitten.En wie het wel denkt te weten raaskalt, heb ik gemerkt. Lui maakt deel uit van MATZER over de vloer; een groeiende collectie korte voorstellingen, welke zijn geschikt voor velerlei locaties en gelegenheden. Iedere voorstelling past zowel in

Pillow Talk

Je moet je voorstellen, het was drie uur vierentwintig in de ochtend.Ik schaamde me.Diep.Om drie uur vierentwintig slaap ik normaal. M’n hele leven al.En dan staat daar dus ineens midden in de nacht die man in mijn slaapkamer. En ik weet nog dat ik dacht: ‘denk aan een kuikentje. . .’

Honger

En dan kan je je wel staan afvragen ‘Lieve God, waar heb ik dit aan verdiend?’ Maar daar heb je niks aan. Wat wel helpt is wanneer je naar jezelf probeert te kijken vanaf de Grote Beer, of vanop de kern van een koolstofatoom in de vensterbank. Dan zie je ineens. Het is niks. Niks

Jong van Verkade:  Total Amy Experience 

Jong van Verkade (het jongerentheatergezelschap van Verkadefabriek en MATZER Theaterproducties) laat in Total Amy Experience zien wat de gevolgen (kunnen) zijn van honger naar roem, aanzien en kapitaal. Jong van Verkade gebruikt daarvoor het levensverhaal Amy Winehouse en de documentaire AMY; de vijf jonge acteurs verknopen hun persoonlijke verhalen en hun visie op onze huidige samenleving aan

Oeroeg

In de opvatting van regisseur Madeleine Matzer is Oeroegvooral een verhaal over opgroeien in een land dat nooit wezenlijk het jouwe zal kunnen zijn, en het verlangen daar naar; over de zoektocht naar jezelf en de verzoening met het onbekende. Leopold Witte (De Verleiders, Gooische Vrouwen) en Helge Slikker (o.a. Gejaagd door de wind, Romeo and Juliet:

Hart

Hart is de toneelbewerking van de roman ‘Hart van Prikkeldraad’ van Lisette Lewin, welke in première ging tijdens Festival CEMENT 2003. In seizoen 2014-2015 maakte Madeleine Matzer met actrices Fokka Deelen en Wendell Jaspers een succesvolle remake van Hart.

Gejaagd door de wind 

Na eerdere succesvolle boekbewerkingen van o.a. Knielen op een bed violen en De eenzaamheid van de priemgetallen bewerkte Madeleine Matzer ook Gejaagd door de wind; de beroemde, woeste liefdesgeschiedenis die zich afspeelt in het Amerika ten tijde van de Burgeroorlog. Een tijd waarin bestaande zekerheden als positie en welvaart, superioriteit en hiërarchie wankelen, net als nu het geval is.

Romeo and Juliet: het concert 

Romeo and Juliet: het concert werd geregisseerd door Madeleine Matzer en gecomponeerd door Gouden Kalf-winnaar Helge Slikker is er nu Romeo and Juliet: Het concert. Samen met Lottie Hellingman (o.a. Gejaagd door de wind & Murder Ballads), Filip Jordens (Hommage à Brel), Dave Menkehorst (o.a. Sir Yes Sir en Sunday Sun) en Jens Dreijer (o.a. Postmen & Maydien) voegden zij

Alsof het voorbij is 

Alsof het voorbij is is de theaterbewerking van het gelijknamige en meerdere malen bekroonde boek van de Engelse auteur Julian Barnes. (‘Superieur gecomponeerde roman’ **** – de Volkskrant) Het stelt de ultieme vraag: wat is een leven waard? En scheert ondertussen langs andere pittige vragen als: Wat, van wat je je herinnert, is waar, en wat heeft zich

Kunstdienst

Tussen 2009 en 2012 hebben achttien Kunstdiensten plaatsgevonden. Frederieke Hijink was de stuwende kracht, samensteller en presentator van deze Kunstdiensten. Met haar overlijden in maart 2013 is de Kunstdienst opgehouden te bestaan. Frederieke zal altijd onderdeel uit blijven maken van het DNA van ons gezelschap, blijft onuitwisbaar een van onze pijlers. Boekje ‘Tussen podium en preekstoel’Een aantal inleidende teksten die

ValAngst

Niemand kan altijd z’n best doen. Dat is gewoon niet menselijk.Als je altijd je best hebt gedaan, dan wil dat zeggen dat je je ogen hebt gesloten voor alle steken die je voortdurend hebt laten vallen.Want dat is wel menselijk. Voortdurend steken laten vallen en weer moeten oprapen. Helge Slikker componeert en speelt. Is de

De eenzaamheid van de priemgetallen 

‘Alle anderen zien als eersten wat Mattia en Alice pas jaren later zullen begrijpen. Ze glimlachen niet en kijken ieder een andere kant op. Maar het is alsof hun lichamen, door de armen en vingers die elkaar raken, voortdurend in elkaar overvloeien. Er is een gedeelte ruimte tussen hen waarvan de grenzen niet duidelijk zijn

Kracht

Er moet een varken komen, Jeu. Het mooiste varken dat we hebben. Een feestvarken moet het zijn. Omdat het feest is vanavond. We krijgen bezoek. Een nieuwe juffrouw. Uit de grote stad komt ze. Op uitnodiging van Theaterfestival Boulevard speelde MATZER in een oude koeienstal in ‘s-Hertogenbosch de voorstelling Kracht, geïnspireerd op het gelijknamige filmscenario van schrijfster Frouke Fokkema uit

Alice 

Tij

Hokwerda’s kind 

Hokwerda’s Kind is de toneelbewerking van de gelijknamige roman van Oek de Jong, welke in oktober 2004 in première ging. Wendell Jaspers werd voor haar rol in Hokwerda’s Kind genomineerd voor de Colombina.

Smart

Herfst. De zon laag.Prachtig gouden strijklichtje op het landschap.Lange schaduwen, verkleurde bomen. Een plààtje.Geen tegenliggers.Vrijwel geen zijwegen… en alles is geoogst,dus je ziet van mijlen ver wat er aan komt.Ga je een beetje ontspannen achter je dashboard… Over de voorstelling In een scherpe en aangrijpende, maar ook humorvolle tekst belicht meesterverteller Peter De Graef het